Poradnik - MYCIE AUTA
Mycie auta
Bieżąca pielęgnacja auta to klucz do sukcesu. To zwykłe, bieżące mycie odpowiedzialne jest w największym stopniu za połysk lakieru i jego proces starzenia się. Zbyt rzadkie lub nieumiejętne mycie może w szybkim czasie prowadzić do trwałego uszkodzenia powierzchni lakierniczej Twojego samochodu.
Dziś w kilku krokach opiszę Wam bezpieczny proces zwykłego, bieżącego mycia karoserii.
Mycie wstępne.
Bezpieczny proces mycia zaczyna się od mycia wstępnego. W tym kroku ważne jest aby upewnić się, że lakier jak i felgi naszego auta nie są zbytnio rozgrzane od słońca. Jeżeli na dworze panują upały mycie wstępne rozpocznijmy od schłodzenia lakieru i felg wodą.
Do wstępnego etapu będziemy potrzebowali:
- odpowiedniego płynu do mycia wstępnego,
- ręcznej pianownicy lub pianownicy dokręcanej do myjki ciśnieniowej. Jeżeli nie dysponujemy pianownicami to powinna nam wystarczyć zwykła butelka z atomizerem.
Rozpoczynamy od nałożenia specjalnego preparatu służącego do rozpuszczania i odspajania zabrudzeń z powierzchni lakieru. Tak zwane "piany aktywne" mogą być aplikowane na lakier auta na dwa sposoby:
- W formie piany jak na zdjęciu. W tym przypadku będziemy potrzebowali specjalną butelkę pod ciśnieniem z dyszą pieniącą lub pianownicę przykręcaną do myjki ciśnieniowej.
- W formie cieczy. Odpowiednio rozcieńczamy preparat służący do mycia wstępnego, a następnie aplikujemy go zwykłą butelką z atomizerem.
Zaaplikowany produkt do mycia wstępnego pozostawiamy na aucie, na kilka minut. W tym czasie następuje rozmiękczanie i odspajanie brudu od lakieru.
Bardzo ważne podczas tej czynności jest aby obserwować zaaplikowany produkt. Nie powinniśmy dopuszczać aby ciecz nam zaschła lub odparowała. W niektórych przypadkach odparowany preparat może doprowadzić do uszkodzenia lakieru.
Po odczekaniu kilku minut spłukujemy dokładnie auto. Im więcej brudu ściągniemy bezdotykową metodą mycia, tym bardziej zmniejszamy ryzyko późniejszego porysowania lakieru w trakcie mycia właściwego.
Mycie właściwe
Do tej czynności potrzebne nam będą:
- szampon,
- rękawica do mycia auta,
- najlepiej dwa wiadra wyposażone w separatory brudu.
Mycie rozpoczynamy od dachu, a następnie stopniowo, schodzimy na dolne elementy karoserii.
Jeżeli dysponujemy dwoma wiadrami to po doczyszczeniu jakiegoś fragmentu auta, płuczemy rękawicę w wiadrze z samą wodą. W wiadrze tym następuje wypłukanie brudu z rękawicy.
Następnie zanurzamy rękawicę w wodzie z szamponem i myjemy kolejny fragment auta.
Metoda mycia od góry do dołu jest dość ważna. W górnej części auta mamy przeważnie mniejszą ilość przywartych zabrudzeń. W dolnej, np przy nadkolach zawsze znajdziemy większą ilość piasku, błota i innych zanieczyszczeń. Schodząc stopniowo rękawicą w dół utrzymujemy na rękawicy jak i w wiadrze możliwie najmniejszą ilość błota, kurzu i piasku. Minimalizujemy więc ryzyko porysowania lakieru.
Pamiętajmy o otwarciu klapki wlewu paliwa czy samych drzwi i bagażnika. Tam też zawsze zbiera się trochę brudu.
W ostatniej kolejności myjemy koła i nadkola. Do tej czynności możemy użyć specjalnych preparatów i akcesoriów. Jeżeli felgi są na bieżąco myte czy konserwowane to przeważnie powinna wystarczyć szczotka, rękawica i szampon.
Po zakończenia mycia zasadniczego dokładnie spłukujemy auto wodą.
Suszenie lakieru.
Drobne rysy, które obserwujemy na lakierze najczęściej powstają w trakcie mycia. Dokładniej podczas dwóch faz mycia:
- mycia zasadniczego, gdy myjemy auto gąbką lub rękawicą,
- suszenia, gdy wycieramy auto ręcznikami czy irchami, ewentualnie w skrajnych przypadkach ściągaczkami.
Co będzie nam potrzebne:
- najlepiej dwa ręczniki dedykowane do osuszania lakieru.
Suszenie auta zaczynamy od dachu i stopniowo chodząc dookoła auta schodzimy w dół.
Aby zminimalizować ilość powstających rys starajmy się unikać tarcia i wzdłużnych lub okrężnych ruchów ręcznikiem. Wystarczy jak położymy ręcznik, a woda wsiąknie sama. Ewentualnie, przy użycia ręcznika, lekko klepmy powierzchnię lakieru.
Opcjonalnie po wysuszeniu auta możemy nałożyć na lakier specjalne preparaty konserwująco-nabłyszczające (Quick Wax lub Quick Detailer).
Niezbędne akcesoria do bieżącego mycia auta.
- Najlepiej dwa wiadra wyposażone w separatory zabrudzeń.
- Rękawica do mycia auta wykonana z mikrofibry lub długowłosej wełny merynosa.
- Butelka z atomizerem lub lepiej pianownicą.
- Pędzelek do doczyszczania zakamarków czy felg.
- Szczotka do felg.
- Specjalne ręczniki z mikrofibry do osuszania lakieru.
Na podstawie 0opinii naszych klientów
Twoja opinia może być pierwsza.